قیمت انواع گونی قیرگونی
گونی قیرگونی (چتایی) انواع مختلفی دارد که بهترین نوع آن مخصوص کشور بنگلادش است برای گرفتن قیمت گونی قیرگونی موارد مهمی وجود دارد که باید برسی شوند.

قیمت گونی قیرگونی (چتایی)

4.5/5 - (17 امتیاز)

برای آگاهی از قیمت گونی جهت قیرگونی ، لازم دانستم ابتدا اطلاعاتی راجع به نحوه تولید گونی در کشورهای مختلف و مقایسه انواع آن و سپس نرخ روز چتایی بنگال را در اختیارتان قرار بدهم.

مواد تشکیل دهنده گونی

گیاه جوت در مناطق گرمسیری و زمینهای دیم رشد می کند و نیاز به کود،آفت کشی و آبیاری ندارد.رطوبت بین ۸۰ تا ۹۰ درصد باعث رشد این گیاه می شود. ارتفاع گیاه بین ۲ تا ۴ متر می باشد سالی یکبار و در هر هکتار معمولا ۲ تن نخ جوت برداشت می شود.گونی نیز متشکل از نخ جوت می باشد که در ایران بسیار کمیاب است .نخ جوت به ترتیب در کشورهایی چون هند ، بنگلادش و پاکستان به وفور یافت می شود.اما در ایران به دلیل شرایط آب و هوایی فقط در مناطقی محدودی وجود دارد.

تاریخچه پیدایش نخ جوت

در قدیم کشور بنگلادش، پاکستان خاوری نام داشت در سال ۱۹۷۱ در جنگ و درگیری های خونین به کمک هند از پاکستان جدا شد. بافندگان محلی بنگلادش با شناخت گیاه جوت و نخ آن جهت پارچه و لباسهای ضخیم برای قشر کم درآمد استفاده می نمودند و تا سال ۱۸۳۲ میلادی کاربرد بسیار کمی داشت.بعد از به کارگیری نخ جوت و ورود سرمایه گذاران کشورهایی چون روسیه ، هند و غربی ها در صنایع مختلفی چون خودروسازی، کاغذ ، صنایع عایق کاری(گونی قیرگونی)، کفش، هواپیما، ساخت بدنه کامپیوتر، الکترونیک، صنایع دریایی و ورزشی ، کیف، پارچه، گلیم، فرش،ریسمان، زغال، کیسه طلایی و … به کار گرفته شد.

گیاه جوت در بنگلادش با ارتفاع بیش از ۳ متر جهت تولید چتایی

نخ جوت در بنگلادش با توجه به نیروی کاری قوی و ارزان باعث سرمایه گذاری خوبی و تولیدات موارد مختلف از جمله تولید گونی قیرگونی (چتایی) گردید.

استفاده از نخ جوت در صنایع مختلف باعث صادرات این محصول به کشورهایی چون ایران،عربستان ،چین ، ایالات متحده آمریکا و ۵۰ کشور دیگر شد. خوشحالی کشاورزان و رشد اقتصادی کشور بنگلادش از موارد بکار گیری این گیاه در صنایع مختلف بود که از آن به الیاف طلایی یاد می شود.اکنون افراد مشغول به کار در این صنعت بیش از ۴۰۰ هزار نفر می باشند.

کیسه های گونی کنفی به دلیل گیاهی بودن و بازیافت سریع آن نسبت به کیسه های پلاستیکی جایگزین بسیار مناسبی می باشد.

نخ جوت جهت گونی قیرگونی و صنایع مختلف

نخ جوت در ایران

به کار گیری نخ جوت در ایران بیشتر در صنایع فرش ، گلیم ،ریسمان و در واردات گونی قیرگونی (چتایی) از بنگلادش ،هند و پاکستان کاربرد فراوانی دارد.کیفیت بهتر گونی بنگال نسبت به نوع هندی و پاکستانی بدلیل رشد و کیفیت بالاتر گیاه جوت و آب وهوای منطقه بنگلادش است.گونی نوع بنگال بسیار محکم و با دوام تر از موارد مشابه می باشد.

دلیل استفاده از چتایی جهت قیرگونی

قیر پس از ذوب شدن دمای بسیار بالایی دارد ،قیر مذاب میتواند تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داشته باشد.گونی کنفی یا چتایی به دلیل دوام بالا در مقابل حرارت قیر ،مناسب ترین لایه محسوب می‌شود که از قدیم تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد.البته گونی بدلیل گیاهی بودن آن سرعت بازیافت بسیار بالایی دارد.اگر در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولاقی قرار بگیرد پوسیده و تجزیه خواهد شد.

پس جهت ماندگاری قیرگونی پشت بام،چتایی باید زیر قیر مخفی باشد ،روی گونی در لایه آخر معمولاً از دو قشر قیر ۸۵/۲۵ یا مخلوط استفاده شود.

انواع چتایی و بسته بندی

سه نوع گونی قیرگونی (چتایی) در کشور موجود است که جهت اجرای قیرگونی مورد استفاده قرار می گیرند .بسته بندی ها بر اساس عدل می باشد عدل های گونی می توانند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یاردی باشند و با تسمه های آهنی محکم به هم چفت شده اند .هر عدل معمولا از طاقه های میانگین ۱۰۰ یاردی تشکیل شده اند.

طاقه های ۶۶ یاردی تا ۱۲۱ یاردی در عدل چتایی بنگال دیده می شوند.

اطلاعات روی عدل گونی

تمامی اطلاعات از جمله طول به یارد،حجم ،وزن ، قطر نخ های جوت ، تار و پودها و کشور سازنده روی هر عدل چتایی درج شده است. ،طول طاقه به یارد در انتها یا ابتدای طاقه های گونی قیرگونی درج شده است که جمع متراژ طاقه ها برابر با یک عدل می باشد.

گونی درجه یک:

گونی درجه یک، بافتی چسبیده یا به اصطلاح چشم های بسته ای دارند و جهت قیرگونی مورد استفاده قرار می گیرد .این نوع گونی وزن بیشتر و قیمت بالاتری نسبت به نوع ۲ و ۳ دارد.عدل ۱۰۰۰ یاردی و عرض این نوع گونی ۱۱۷ سانتی متر است

گونی درجه دو:

گونی درجه دو بافتی متوسط و اندازه دارد و بهترین نوع گونی برای قیرگونی محسوب می شود.این نوع گونی بدلیل اینکه قیر خور مناسبی دارد (قیر از روی گونی به لایه زیر عبور می کند) ماندگاری قیرگونی را افزایش می دهد.عرض این نوع چتایی ۱۱۷ سانتی متر و قیمت آن نسبت به درجه یک پایینتر است.

گونی درجه سه:

این نوع گونی بافتی بسیار باز دارد وزن و قیمت آن نسبت به گونی یک و دو کمتر است. عرض این نوع گونی ۱ متر و عدل های این نوع گونی ۲۰۰۰ یاردی می باشند. که نسبت به گونی دو و یک ارزانتر به فروش می رسد.

انتخاب گونی جهت اجرای قیرگونی

از موارد فوق نتیجه می گیریم که برای عایقکاری سنتی بخصوص اجرای قیروگونی، بهترین نوع گونی قیرگونی (چتایی)، درجه ۲ می باشد. مرغوب ترین آن مخصوص کشور بنگلادش و عرض گونی ۱۱۷ سانتی متر است.قبل از خرید،اطلاعات مربوط به عدل گونی یا چتایی بنگال با دقت برسی شود.

بعد از نصب قیرگونی ، زیر و روی چتایی که جزء لایه مخفی(hidden layer) است با آستر قیر پوشش داده می‌شود و تشخیص گونی غیر ممکن خواهد بود.

استفاده از چتایی بنگال در عایقکاری سنتی از ابتدا توسط ایرانیان مورد استفاده قرار گرفت. با وجود نرخ بالای قیرگونی نسبت به قیمت ایزوگام، باز هم مورد توجه سازندگان و معماران در عایقکاری ساختمان به خصوص قیرگونی سرویس بهداشتی ، حمام و اجزای داخلی ساختمان قرار گرفته است.

پس عامل تاثیر گذار در ماندگاری عایقبندی سنتی قیر و چتایی می باشد.

قیمت گونی کنفی

قیمت گونی قیرگونی معمولاً از شنبه تا پنجشنبه با نوسانات ارز تغییر می‌کند.در صورت صدور پیش فاکتور اعتبار تا ۲۴ ساعت خواهد بود.

چتایی بنگال ،هندی و پاکستانی معمولاً از راه کشتی و از بندرعباس وارد ایران می‌شود ، به دلیل متغیر بودن کرایه ها در شهر های مختلف ایران، نرخهای گونی اندکی متفاوتند.

ممکن است روزهایی ، نرخ دلار در ایران ثابت باشد اما قیمت گونی جهت قیرگونی ،افزایشی باشد .این رشد، به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا شاید اتفاق بیفتد.

خریداران محترم، در این مواقع مدت کوتاهی صبور باشید تا نرخها به حالت عادی خود برگردد.

جهت خرید عمده و جزعی چتایی بنگال می توانید با ما تماس بگیرید.

مسیرتو گم نکن سریام پوش مسیر در مسیرته

پیشنهاد ما به شما

قیمت قیر و گونی و ایزوگام در چالوس

قیمت قیر گونی و ایزوگام در چالوس و شهرهای شمالی با مناسب ترین قیمت با ما تماس بگیرید .اجرای قیرگونی دولایه ،سه لایه در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان