لکه گیری ایزوگام چگونه است؟
لکه گیری ایزوگام

لکه گیری ایزوگام

5/5 - (28 امتیاز)

لکه گیری ایزوگام

لکه گیری ایزوگام در موارد خاصی از پشت بام امکان پذیر می باشد که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

اگر سقف پشت بام ساختمان ،پروژه و یا مکانی که قبلا ایزوگام شده است و از عمر مفید ایزوگام ( بین ۸ تا ۱۰ سال) نگذشته باشد، میتوان روی آن لکه گیری انجام داد.

لکه گیری ایزوگام بیشتر در مواردی امکان پذیر است که سقف پشت بام از قبل ایزوگام شده باشد.

اگر در مواردی شاهد ایجاد تَرَک روی خود عایق سقف شده اید، میتوانید با لکه گیری با استفاده از ایزوگام ،مشکل را برطرف نمائید.

البته لکه گیری ایزوگام ،در صورتی امکان پذیر است که از عمر مفید پشت بامی که قبلا ایزوگام کرده اید از ۱۰ سال نگذشته باشد.مسلمأ در مواردی ممکن است ، بیشتر از ده سال طبق نظر کارشناس ، لکه گیری امکان پذیر باشد.

عمر مفید عایق با کیفیت ایزوگام ،معمولا ۱۰ سال است اما در مواردی ممکن است عایق رطوبتی طول عمر بالاتری نیز داشته باشد و هنوز به مرحله ترمیم یا لکه گیری و یا اجرای مجدد عایقکاری نرسیده باشد.دلایلی مختلفی وجود دارد که به آنها اشاره خواهم نمود.

کم باری یا سبک بودن بار پشت بام

منظور از کم باری بام این است که تعداد دفعات از ابتدای عمر ساختمان تا کنون از یک یا دو نوبت عایقکاری نگذشته باشد .در این صورت در مواردی مشاهده شده است که هنوز عایقکاری به مرحله لکه گیری یا اجرای مجدد نرسیده است.

معمولا ایزوگام سبک است و بار زیادی روی بام ایجاد نمیکند اما در هر مرحله آسفالت کاری، باری حدود ۱۲ تا ۲۴ کیلو گرم وزن روی سقف ایجاد خواهد نمود .که حدودأ بین ۳ تا ۶ برابر ایزوگام سنگین تر خواهد بود که خود عوامل ایجاد کشش ،تَرَک و … روی سطح خواهد بود.

زیرسازی ساختمان

یکی از مهمترین عواملی که روی طول عمر ایزوگام پشت بام تاثیر گذر است ، زیر سازی و اجرای درست شیب بندی بام می باشد.

امروزه مهندسین ساختمان در هنگام زیر سازی پشت بام و شیب بندی بام ،موارد بسیار مهمی را رعایت می نمایند .هنگام ایجاد شیب و خاکریزی از پوکه های معدنی استفاده می کنند که به دلیل سبک بودن وزن ، بار کمی را روی سقف ایجاد می نماید و باعث طول عمر و عدم تَرَک و نشست بام خواهد شد.

در ساختمانهای مسکونی با زیربنای زیر ۳۰۰ متر ، در هر ۵۰ تا ۷۰ متر مربع بایستی یک شیب جدا گانه و راه آب تعبیه شود و مستقل از شیب های دیگر باشد. و در مکانی مناسب با فاصله از کانالهای کولر و دیگر تاسیسات روی بام ایجاد شود تا هنگام لکه گیری ایزوگام و یا ترمیم ، فضای مناسبی وجود داشته باشد.

عوامل غیر مترقبه

عواملی مثل زلزله می تواند باعث تَرَک برداشتن یا نشست ساختمان حتی باعث خرابی شیب بندی پشت بام خواهد شد.

البته عوامل دیگری مانند کندن گودال جهت ساخت ساختمان همجوار در کشیدن و ایجاد درز در بام تاثیر گذار خواهد بود که با چشم غیر مسلح روی سطح بام قابل روئیت است.که در این موارد تعداد و شدت آن با نظر کارشناس میتواند منجر به اجرای مجدد عایقکاری بام و یا لکه گیری ایزوگام شود.

توجه شود که لکه گیری با ایزوگام به هیچ وجه روی موزائیک ،سنگ و آسفالت های دانه درشت (بالاتر از ۰-۶ توپکا یا بیندر) امکان پذیر نمی باشد.

تشخیص خرابی عایق

تجربه به ما ثابت کرده که اکثر مشاهدات و کارشناسی هایی انجام شده ، مشخص شده است که خرابی ها ناشی از پوسیدگی کفخواب ، عدم نظافت زیر کولر ها ، سوراخ شدن ایزوگام توسط اجسام تیز و برنده مثل پایه آنتن ها ،کولرها و یا تَرَک بردن ایزوگام در اثر نشست ساختمان می‌باشد.

کفخواب

کف خواب ها آب خروجی پشت بام را به لوله پولیکا یا لوله چدنی هدایت میکنند.

دو نوع کف خواب در بازار موجود است ۱-کفخوابهای ورق گالوانیزه ۲- کف خواب های ورق پلی اتیلن

هرچقدر دهانه کف خواب ها باز تر باشد ، آبندی توسط ایزوگام راحت تر انجام خواهد گرفت و خروج آب روان تر انجام می گیرد .لوله های استفاده شده جهت هدایت آب بام به فاضلاب بهتر است که از لوله ۸ یا ۱۰اینچ باشد.

کف خواب
لکه گیری ایزوگام

 

 

 

 

پوسیده شدن کف خواب

در برسی ها و مشاهدات از بام های ساختمان های قدیمی مشخص شده است که ، کف خواب های با ورق آهن به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت باعث زنگ زدگی و پوسیدگی خواهد شد.

این کفخواب ها به مرور پوسیده می شوند و باعث نشت آب به سقف میگردد که تنها راه آبندی کردن با قیرگونی یا ایزوگام می باشد.

هنگام لکه گیری ایزوگام باید سطح مورد نظر کاملا تمیز و خشک باشد. برش های ایزوگام باید در عرض ۳۰ سانتی متر تا نیم متری برای تَرَک ها استفاده شود تا از ایجاد مجدد درزها در نواحی اطراف آن جلوگیری شود.

آبندی کفخواب های میانی و مهندسی

آبندی کردن کف خواب یا ناودانی (راه خروج آب )باید با حساسیت بسیار بالایی انجام گیرد که در آینده دچار مشکل نشوید.

کف خواب های مهندسی یا کناره باید با تیکه های ایزوگام کاملا پوشش داده شود تا از نفوذ رطوبت ،زنگ زدگی و یا پوسیدگی جلوگیری شود.

برای آببندی کف خواب های میانی نیز بایستی تکه های ایزوگام به ابعاد ۱۰ تا ۳۰ سانتی متری برش داده شود و به خوبی ذوب شود و با ابزار مخصوص تا جایی که امکان پذیر است (حداکثر تا ۳۰ سانتی متر) به داخل لوله و دورتادور آن چسبیده شود تا آبندی کامل گردد.

سربام پوش مسیر آماده اجرای لکه گیری ایزوگام در تمامی مناطق تهران در اسرع وقت میباشد.

با سربام پوش منتظر باران باشید. 

پیشنهاد ما به شما

ایزوگام بیست بیست سه لایه محصولی از شرکت قیر مهر پارسیان

قیمت ایزوگام بیست بیست (سه لایه)

قیمت ایزوگام بیست بیست قیمت ایزوگام بیست بیست سه لایه در تهران هر رول ۱۰ …